W badaniu Deloitte zapytano managerów 35 wiodących na rynku firm jakie korzyści w podejmowaniu decyzji biznesowych przynosi im korzystanie z analityki. 49% badanych zwraca uwagę, że analityka pomaga im podejmować lepsze decyzje biznesowe, 16% zaznacza, że dane umożliwiają wybór kluczowych wskaźników działań strategicznych, a 10% uważa, że analityka poprawia relacje z klientami i partnerami biznesowymi.
A do czego najbardziej przydaje się analityka w Twojej firmie? Żeby się tego dowiedzieć, trzeba efektywnie korzystać z danych lub wprowadzać do firmy strategie data-driven.
Dane pomagają podejmować decyzje
W badaniach Deloitte zwrócono uwagę na bardzo ważną sprawę – każda, nawet najmniejsza firma lub startup generuje dane. Każdy rodzaj biznesu, każda inicjatywa zbiera wiele danych, zwłaszcza jeśli jest obecna online. Wystarczy strona internetowa, konto w social media, płatności online – to kopalnia danych i wiedzy o funkcjonowaniu firmy i jej klientów.
“Najlepsze firmy są data-driven, i dokładnie to odróżnia je od konkurencji.”
– Tomasz Tunguz, Redpoint Ventures
Dane pomagają zrozumieć klientów
Każdy przedsiębiorca wie kim są jego klienci. Wie mniej więcej, z doświadczenia, obserwacji. Ale to wiedza subiektywna, to co się wydaje. Dane obiektywnie pokazują kim są Twoi klienci, co kupują, kiedy, które produkty najchętniej wybierają. Dzięki danym dowiesz się czy Twoje działania marketingowe przynoszą efekt i na które grupy docelowe działają najlepiej. Dane pokażą Ci na czym zarabiasz, a na czym tracisz. Dane są podstawą do zapytania “dlaczego tak się dzieje?” i gromadzenia kolejnych danych, żeby uzyskać odpowiedź.
Często słyszysz “poznaj swojego klienta”? Czasami brzmi jak nieznośny refren. Ale niestety wciąż prawdziwy. Ważniejsze jest czy wiesz JAK to zrobić. Niezależnie od branży, rozmiaru firmy czy typu produktu lub usługi, kluczem do Twojego sukcesu jest zrozumienie oczekiwań i potrzeb Twojego klienta.
Każdy może być jak Netflix
Netflix jest jedną z tych firm, które mocno opierają swoje działania na danych. Szczególnie skutecznie wykorzystuje je do personalizowania ofert. Przetwarzając dane o wyszukiwaniu i oglądalności, Netflix może dokładnie dopasowywać rekomendacje filmowe do poszczególnych użytkowników, którzy dostają maile z polecanymi filmami zgodnymi z ich zainteresowaniami.
Netflix tworzy “portrety” użytkowników, badając ich zainteresowania i śledząc ich wybory. Te portrety pomagają w kategoryzowaniu i selekcjonowaniu filmów, tak żeby jak najbardziej odpowiadały gustom użytkownika (lokalizacja na panelu, dobór plakatu, itd.). Jeśli jesteś użytkownikiem, to z pewnością nie raz dostałeś mail “Netflix dziś wieczorem?” z propozycjami filmów i seriali dla Ciebie.
Popularność i sukces Netflix to kolejny dowód na efektywność strategii data-driven. Ale te strategie nie są zarezerwowane tylko dla gigantów rynku. Każda firma, mała, średnia lub duża, może tworzyć spersonalizowane oferty dla swoich grup docelowych, korzystając z dobrodziejstwa jakim są dane.
Polecamy: Gdzie szukać nowych klientów? Najpierw u siebie!
Jakie znaczenie mają dane dla Twojego biznesu?
Oferta dopasowana do klienta to dodatkowy atut. W połączeniu z wysoką jakością obsługi – zapewniasz sobie zadowolonych i lojalnych klientów. Ale analityka to dużo więcej, np.:
- łatwiejsza i dokładniejsza segmentacja Twojego rynku,
- wiedza o mocnych i słabych stronach produktu lub obsługi klienta,
- wskazówki na temat trendów w zachowaniach klientów, oraz sezonowość ich potrzeb,
- optymalizacja procesu obsługi klienta.
To tylko wycinek listy możliwych zastosowań informacji, które w większości już posiadasz. Analiza danych ułatwia podejmowanie decyzji i może stać się inspiracją do dalszych działań.
Strategia data-driven, to nie tylko zysk, ale też przemyślane oszczędności! Możemy Ci w tym pomóc.
W OnData łączymy nasze 20-letnie doświadczenie w badaniach potrzeb konsumentów i ich charakterystyce z rzetelnością naukową i doświadczeniem biznesowym. Nasz cel to odkrywanie historii ukrytych w danych, dzięki którym firmy zarabiają.