Czasami okazuje się, że banalne sprawy mogą mieć fundamentalne znaczenie. I nieważne czy myślimy o strategii biznesowej, kampanii marketingowej czy obsłudze klienta. Najbardziej kreatywne i olśniewające pomysły mogą nie wypalić, jeśli nie mają dobrych fundamentów.
Powrót do korzeni czyli strategii
W dzieciństwie zadawanie pytań jest naturalne. I choć rodzicom przysparza to bólu głowy, dziecko na każdą odpowiedź ma od razu kolejne pytanie: A dlaczego?
I zupełnie nie ma znaczenia czy chodzi o zupkę marchewkową czy o lot na księżyc. Nie trzeba rachunku prawdopodobieństwa, żeby to przewidzieć – pytanie pojawi się na pewno, ku rozpaczy rodziców – raz, drugi, dziesiąty, setny…
Ta pełna pasji ciekawość świata i niezmącona konsekwencja w zadawaniu pytań mają z czasem tendencję do zanikania. Zapominamy o “dlaczego?” i skupiamy się na tym “co” chcemy robić i “jak” to osiągnąć.
Czy to problem? Na co dzień nieszczególnie. Okazuje się jednak, że kiedy stajemy przed wyzwaniem określenia celu, czy to firmy czy swojego – sukces może zależeć od tego czy wrócimy do korzeni, czyli do kluczowego pytania: Dlaczego?
Źródło inspiracji
Ponad rok krążyliśmy wokół tematu – niby wszystko gra, mamy dosyć unikalne kompetencje i usługi, wysoką jakość pracy, zadowolonych klientów, obmyślaną strategię. Ale za każdym razem mnóstwo czasu spędzamy na tłumaczeniu o co właściwie chodzi z tymi danymi i analizami. A jak w jednym zdaniu pada: dane, analiza, statystyka i modele – to panika w oczach klienta murowana.
I co dalej? Jak opowiadać o swoich usługach w ciekawy, ale przede wszystkim zrozumiały sposób? Jak skrócić proces sprzedaży, uprościć komunikację, zbudować zaufanie? To ważne pytania, ale nie od nich trzeba było zacząć
Codziennie pomagamy klientom zadawać właściwe pytania. Ale jak wiadomo “szewc bez butów chodzi” i zapomnieliśmy zadać to właściwe, kluczowe pytanie sobie samym.
I jak to zwykle bywa, zupełnie nieoczekiwanie przychodzi inspiracja. W naszym przypadku to Simon Sinek i jego koncepcja DLACZEGO, którą opisał w książce “Zaczynaj od dlaczego”, wydanej ponad dekadę (sic!) temu.
Polecamy: Gdzie szukać nowych klientów? Najpierw u siebie!
Zaczynaj od “dlaczego?”
Simon Sinek przedstawia zasadę złotego kręgu, na który składają się trzy pytania: co? jak? dlaczego? “Zawsze mówimy CO robimy, czasami mówimy JAK robimy, lecz rzadko mówimy DLACZEGO robimy to, CO robimy.” – pisze Sinek, tłumacząc, że wystarczy odwrócić kolejność pytań, żeby wszystko zaczęło się układać w spójną całość.
Zacznijmy więc od “Dlaczego?”
W OnData “dlaczego” zaczyna się od ciekawości świata – pytaj, bądź ciekaw, nie zadowalaj się uproszczeniami, nie przyjmuj w ciemno gotowych rozwiązań.
Naszym “dlaczego” jest pomaganie innym w odnajdywaniu odpowiedzi na pytania. A czasami wręcz inspirowanie do zadawania pytań, które nigdy wcześniej nie przyszły im do głowy.
Drugi krok to “Jak?”
Kluczem do sukcesu jest postawienie właściwych pytań i dobór takich narzędzi, które pomogą znaleźć przydatne odpowiedzi.
Co jeszcze się liczy? Budżet i czas! Narzędzia dopasowujemy do potrzeb, celów i możliwości klientów, żeby były w zasięgu każdego przedsiębiorstwa.
W końcu “Co?”
Opowiadamy historie ukryte w danych. Analizujemy dane o Twojej firmie, strategii, produktach, klientach, konkurencji i rynku, na którym działasz. Opowiadamy ci co z tych danych wynika, żebyś mógł łatwiej podejmować decyzje biznesowe.
Pytaj i odkrywaj
Poukładanie złotego kręgu to powrót do korzeni. Dzięki temu pamiętamy, że naszą pasją jest odkrywanie historii ukrytych w danych. A współpracę z klientami najczęściej zaczynamy od “dlaczego?”… lub innych ważnych pytań.
- Dlaczego masz takie produkty lub usługi?
- Jaki jest cel Twojej firmy?
- Kim są Twoi klienci? Czego pragną? Czego mogą się obawiać? Czy są zadowoleni z Twojej oferty i obsługi?
- Co wiesz o swojej konkurencji?
- Gdzie możesz szukać nowych klientów?
PYTAJ I ODKRYWAJ! Chętnie pomożemy. Zapraszamy do odkrywania historii ukrytych w danych.