Czasami okazuje się, że banalne sprawy mogą mieć fundamentalne znaczenie. I nieważne czy myślimy o strategii biznesowej, kampanii marketingowej czy obsłudze klienta. Najbardziej kreatywne i olśniewające pomysły mogą nie wypalić, jeśli nie mają dobrych fundamentów.
Powrót do korzeni czyli strategii
W dzieciństwie zadawanie pytań jest naturalne. I choć rodzicom przysparza to bólu głowy, dziecko na każdą odpowiedź ma od razu kolejne pytanie: A dlaczego?
I zupełnie nie ma znaczenia czy chodzi o zupkę marchewkową czy o lot na księżyc. Nie trzeba rachunku prawdopodobieństwa, żeby to przewidzieć – pytanie pojawi się na pewno, ku rozpaczy rodziców – raz, drugi, dziesiąty, setny…
Ta pełna pasji ciekawość świata i niezmącona konsekwencja w zadawaniu pytań mają z czasem tendencję do zanikania. Zapominamy o “dlaczego?” i skupiamy się na tym “co” chcemy robić i “jak” to osiągnąć.
Czy to problem? Na co dzień nieszczególnie. Okazuje się jednak, że kiedy stajemy przed wyzwaniem określenia celu, czy to firmy czy swojego – sukces może zależeć od tego czy wrócimy do korzeni, czyli do kluczowego pytania: Dlaczego?
Źródło inspiracji
Ponad rok krążyliśmy wokół tematu – niby wszystko gra, mamy dosyć unikalne kompetencje i usługi, wysoką jakość pracy, zadowolonych klientów, obmyślaną strategię. Ale za każdym razem mnóstwo czasu spędzamy na tłumaczeniu o co właściwie chodzi z tymi danymi i analizami. A jak w jednym zdaniu pada: dane, analiza, statystyka i modele – to panika w oczach klienta murowana.
I co dalej? Jak opowiadać o swoich usługach w ciekawy, ale przede wszystkim zrozumiały sposób? Jak skrócić proces sprzedaży, uprościć komunikację, zbudować zaufanie? To ważne pytania, ale nie od nich trzeba było zacząć 😉
Codziennie pomagamy klientom zadawać właściwe pytania. Ale jak wiadomo “szewc bez butów chodzi” i zapomnieliśmy zadać to właściwe, kluczowe pytanie sobie samym.
I jak to zwykle bywa, zupełnie nieoczekiwanie przychodzi inspiracja. W naszym przypadku to Simon Sinek i jego koncepcja DLACZEGO, którą opisał w książce “Zaczynaj od dlaczego”, wydanej ponad dekadę (sic!) temu.
Polecamy: Gdzie szukać nowych klientów? Najpierw u siebie!
Zaczynaj od “dlaczego?”
Simon Sinek przedstawia zasadę złotego kręgu, na który składają się trzy pytania: co? jak? dlaczego? “Zawsze mówimy CO robimy, czasami mówimy JAK robimy, lecz rzadko mówimy DLACZEGO robimy to, CO robimy.” – pisze Sinek, tłumacząc, że wystarczy odwrócić kolejność pytań, żeby wszystko zaczęło się układać w spójną całość.
Zacznijmy więc od “Dlaczego?”
W OnData “dlaczego” zaczyna się od ciekawości świata – pytaj, bądź ciekaw, nie zadowalaj się uproszczeniami, nie przyjmuj w ciemno gotowych rozwiązań.
Naszym “dlaczego” jest pomaganie innym w odnajdywaniu odpowiedzi na pytania. A czasami wręcz inspirowanie do zadawania pytań, które nigdy wcześniej nie przyszły im do głowy.
Drugi krok to “Jak?”
Kluczem do sukcesu jest postawienie właściwych pytań i dobór takich narzędzi, które pomogą znaleźć przydatne odpowiedzi.
Co jeszcze się liczy? Budżet i czas! Narzędzia dopasowujemy do potrzeb, celów i możliwości klientów, żeby były w zasięgu każdego przedsiębiorstwa.
W końcu “Co?”
Opowiadamy historie ukryte w danych. Analizujemy dane o Twojej firmie, strategii, produktach, klientach, konkurencji i rynku, na którym działasz. Opowiadamy ci co z tych danych wynika, żebyś mógł łatwiej podejmować decyzje biznesowe.
Pytaj i odkrywaj
Poukładanie złotego kręgu to powrót do korzeni. Dzięki temu pamiętamy, że naszą pasją jest odkrywanie historii ukrytych w danych. A współpracę z klientami najczęściej zaczynamy od “dlaczego?”… lub innych ważnych pytań.
- Dlaczego masz takie produkty lub usługi?
- Jaki jest cel Twojej firmy?
- Kim są Twoi klienci? Czego pragną? Czego mogą się obawiać? Czy są zadowoleni z Twojej oferty i obsługi?
- Co wiesz o swojej konkurencji?
- Gdzie możesz szukać nowych klientów?
PYTAJ I ODKRYWAJ! Chętnie pomożemy. Zapraszamy do odkrywania historii ukrytych w danych.