Często się zdarza, że badania – społeczne, opinii, marketingowe, HR – kojarzone są tylko lub przede wszystkim z ankietami. Trudno się dziwić. Nowoczesne systemy automatycznej ankietyzacji i możliwość szybkiej komunikacji z klientami, wręcz prowokują do powszechnego stosowania ankiet. Ale czy to najlepsze rozwiązanie?
Wiedza w pigułce
Zmagania badacza, czyli jak zaplanować naukową podróż skazaną na sukces
Osoby rozpoczynające swoją przygodę z badaniami naukowymi mają najczęściej ogromny zapał i pasję. Świat stoi otworem, można działać. Stoimy u stóp góry, którą zawsze chcieliśmy zdobyć i widzimy gdzieś w oddali szczyt. Niestety po drodze trzeba podjąć wiele decyzji, którą ścieżkę wybrać, jaki kierunek, czy szlak czerwony czy żółty? Jak o tym zdecydować i jak rozłożyć siły, żeby wystarczyło energii na całą podróż? Pod wpływem trudności, wątpliwości, niejasno… …
Jak sprzedać odkurzacz analizując komentarze w Internecie?
Co trzeba wiedzieć, żeby sprzedawać? – Czego potrzebują klienci i na czym najbardziej im zależy. A jak się tego dowiedzieć? – Słuchając tego, co mówią. Można ich o to zapytać, ale można też poszukać opinii, którymi sami się dzielą. Nie bez powodu monitorowanie wypowiedzi konsumentów w Internecie nazywa się “social listening”. To słuchanie tego co i w jaki sposób mówią klienci – bo w ich wypowiedziach można wyczytać bezcenne insighty.
Gdzie szukać nowych klientów? Najpierw u siebie!
Siadam do negocjacji z klientem. Lekko nie będzie, bo to ja chcę opowiedzieć o mojej usłudze, a druga strona niekoniecznie chce słuchać. No dobra, słucha z grzeczności, bo jestem tu z rekomendacji, ale ogólnie to średnio widzi sens w całym tym spotkaniu. Przecież zna swoją branżę lepiej niż ja, siedzi w tym od lat, więc co ta pani od analizy danych może nowego wymyślić – szalona. Sprawdzimy?
Dlaczego “Dlaczego?” jest kluczowe?
Czasami okazuje się, że banalne sprawy mogą mieć fundamentalne znaczenie. I nieważne czy myślimy o strategii biznesowej, kampanii marketingowej czy obsłudze klienta. Najbardziej kreatywne i olśniewające pomysły mogą nie wypalić, jeśli nie mają dobrych fundamentów.